להכיר וללמוד על מיטב האתרים של העיר הניצחית

סיור בעקבות אומני הרנסאנס

€45 למשתתף

משך הטיול

3 שעות

סוג הטיול

סיור הליכה

גודל הקבוצה

עד 10 משתתפים

שפות

עברית

מגדת העתידות של הצייר קאראווג'יו

בסיור זה אנו נכיר כמה מגדולי האומנים האיטלקים מתקופת הרנסאנס, ונראה את יצירותיהם המפורסמות המוצגות בכנסיות ברחבי העיר.

תנועת הרנסאנס (משמעות המילה בצרפתית – “לידה מחדש”) הייתה תנועת תחייה תרבותית, פילוסופית ואומנותית, שהתפתחה באיטליה בסוף ימי הביניים (במאה ה-14), וממנה התפשטה לכל רחבי אירופה. הדימוי “לידה מחדש” מסמל את סוף הדיכוי המחשבתי שאפיין תקופת את ימי הביניים. לזרם הרנסאנס הייתה השפעה על תחומים רבים, אך הוא ידוע בעיקר בשל השפעתו על עולם האמנות ובעיקר באדריכלות, פסלות וציור.

אחד מסימני ההיכר של אמנות הרנסאנס היתה התפתחותם של טכניקות עבודה חדשות אשר נתנו ליצירה מימד ראליסטי יותר, כאשר הבולטת שבהם היא הפרספקטיבה. פרספקטיבה היא טכניקת ציור שבה נוצרת אשליה של מרחק ושל עומק. היא מבוססת על העובדה שעצמים נראים קטנים יותר ככל שהם רחוקים מן העין. טכניקה נוספת שהתפתחה וראויה לציון היא השימוש באור וצל.

מאפיין נוסף של תקופת הרנסאנס הם אנשי האשכולות – אנשים בעלי ידע נרחב ומעמיק בתחומים רבים. לגדול אנשי האשכולות של תקופת הרנסאנס נחשב היוצר האיטלקי ליאונרדו דה וינצ’י שהיה צייר, פסל, אדריכל, מהנדס ומדען. אנשי האשכולות המפורסמים שנכיר בסיור זה הם מיכאלאנג’לו ורפאל.

הסיור מועבר על ידי מדריך ישראלי מורשה. הסיור יוצא בימי ב׳, ו׳ בשעה 16:30.

קאראווג’יו – התגלות בדרך לדמשק

כנסית סנטה מריה דל פופולו - קאראווג'יו

את הסיור נתחיל בכנסית ״סנטה מריה דל פופולו״ בה נוכל להתרשם משני ציוריו של הצייר קאראווג׳יו – “צליבת פטרוס הקדוש”, ו”ההתגלות בדרך לדמשק”.
ציוריו הקודרים של קאראווג’יו מתאפיינים במוטיב דתי, ומתארים סצנות תנ”כיות וסיפורי קדושים נוצרים. בניגוד לציירים מתקופות קדומות יותר, קאראווג’יו נהג לצייר את הקדושים בדמות אנשים פשוטים, ועל כך לעיתים זכה לביקורת. הוא נחשב לחלוץ סגנון הבארוק שהתפתח באירופה בתקופה שלאחר מותו.

קאראווג’יו – המדונה של עולי הרגל

כנסית סנט אגוסטינו - קאראווג'יו

התחנה הבאה היא כנסית “סנט אגוסטינו” הסמוכה לפיאצה נבונה, המפורסמת ביצירה נוספת שצייר קאראווג’יו – “המדונה של עולי הרגל”. בציור נראית מרים כשהיא מחזיקה את ישו בזרועותיה, ולרגליה משתחווים שני עולי רגל. הציור זעזע את בני תקופתו של קראווג’יו בשל התיאור הריאליסטי שלה. בניגוד לציורי התקופה המקובלים, שבהם ישבה מרים על כס מלכות או עמדה בתוך גומחה מעוטרת, במקרה זה ניתן לראות את מרים עומדת יחפה כאשר הקיר לצידה סדוק ולא מטוייח, בפתחו של בית הניצב בשכונת עוני.

רפאל – הנביא אייזיה

כנסית סנט אגוסטינו​ - רפאל

בכנסיה נמצא גם פרסקו (ציור קיר) מפורסם של הנביא אייזיה מעשה ידי הצייר והאדריכל רפאל. בציור זה הנביא מחזיק מגילה עליה כתובות מילים בעברית. המגילה מתארת את נבואתו על לידת המושיע. אנו נשמע במקום סקירה על סיפור חייו של רפאל. למרות שנפטר בגיל צעיר מאד (37), הספיק ליצור יצירות רבות הנחשבות לשיאה של תקופת הרנסאנס. רפאל זכה בחייו להערכה רבה על עבודתו, ולאחר מותו האפיפיור ערך לו הלוויה מלכותית, והוא נקבר בפנתיאון.

אנדראה פוצו – כיפת האשליה

כנסית סנט איגנציוס מלויולה - פוצו

התחנה הבאה שלנו היא כנסית “סנט איגנציוס מלויולה”, המפורסמת בציור התקרה של האמן אנדראה פוצו. כשמסתכלים על הציור חווים אשליה אופטית – נדמה כאילו גג הכנסיה הוא כיפה, למרות שהוא שטוח לגמרי. כמו כן תקרת הכנסיה נראית הרבה יותר גבוהה ממה שהיא במציאות, בשל עמודים מצויירים שפוצו צייר לאורך הקירות. אחיזת עיניים זאת נחשבת לשיא באומנות אשליית ה”תפיסה” (פרספקטיבה).

מיכאלאנג’לו – פסל ישו המושיע

כנסית “סנטה מריה סופרה מינרווה” - מיכאלאנג'לו

התחנה הבאה היא כנסית “סנטה מריה סופרה מינרווה” השוכנת בפיאצה דלה מינרווה, ונחשבת לכנסיה היחידה ברומא שנבנתה בסגנון גותי. בכנסיה זאת התכחש גליליאו לתיזות המדעיות שלו בתחום האסטרונומיה כאשר הועמד לדין ע”י הכנסיה. כאן מוצג אחד מפסליו הידועים של מיכאלאנג’לו – ישו המושיע. אנו נקבל סקירה על תולדות חייו של מיכאלאנג’לו, שבלט וחידש בתחומים רבים – פיסול, ציור, שירה, הנדסה ואדריכלות.

קאראווג’יו – מותו של הקדוש המעונה מתיאו

כנסית סנט לואיג’י די פראנצ’זי - קאראווג'יו

התחנה האחרונה שלנו בסיור היא כנסית “סנט לואיג’י די פראנצ’זי”, הכנסיה הצרפתית של רומא שנבנתה במימון של מלכת צרפת קטרינה. בכנסיה נמצאים 3 יצירותיו הידועות של הצייר קאראווג’יו מחייו של הקדוש מתיאו.

הצעות נוספות ברומא