טיולי יום ברומא והסביבה

אוצרות טבע, תרבות, היסטוריה ואומנות

טיולי יום ברומא והסביבה

אוצרות טבע, תרבות, היסטוריה ואומנות

טיול מרומא לגני טיבולי

פרטי בלבד

טיול מרומא לגני טיבולי

פרטי בלבד

משך הטיול

4-8 שעות

סוג הטיול

אתרים היסטוריים

דרגת קושי

קל-בינוני

שפות

אנגלית

מזרקת הסירה בוילה ד'סטה

העיירה טיבולי נמצאת כ-30 ק”מ ממרכז העיר רומא באזור הררי וירוק הידוע בנופים נהדרים ומזג אויר נינוח. כל הגורמים הללו הפכו את טיבולי ליעד פופולארי בקרב עשירי רומא לבניית אחוזות ובתי קיץ מפוארים עוד מימי האימפריה הרומית. כיום ניתן למצוא בטיבולי שרידים של אתרים היסטוריים רבים, בחלקם נבקר במסלול זה. נתחיל את הטיול בוילה ד’סטה ובה גני מזרקות מתקופת הבארוק הנחשבים ליפים ביותר באיטליה. נמשיך לעבר וילה אדריאנה שהיא אתר ארכיולוגי הכולל שרידים של וילה קיסרית מהתקופה הרומית. לסיום נצא למסלול הליכה רגלי בשמורת טבע עם מפלים.

להזמנת אוטובוסים ומיניבוסים  צרו קשר להצעת מחיר

מלאו את הטופס והירשמו במאגר המטיילים

טיול זה אינו כולל הדרכה צמודה בתוך הגנים. הנהג יספק הדרכה אך ורק במהלך הנסיעה ברכב, יאסוף ויוריד אתכם בסמוך לשער הכניסה לגנים שם תוכלו לרכוש את כרטיסי הכניסה.

  • וילה אדריאנה – ההליכה אינה קשה אך קחו בחשבון שמדובר על פארק המתפרש על פני שטח גדול מאד.
  • וילה ד’סטה – שטח הגנים הוא קטן אך הם כוללים הרבה מדרגות. 
  • וילה גרגוריאנה – מסלול הליכה בטבע של כשעה הכולל ירידה תלולה ולאחר מכן גם עליה. 

טיבולי נמצאת מזרחית לרומא כ-40 ק”מ ממרכז העיר (ראה מפה) מרחק נסיעה של 50 דקות לכיוון.

  • כרטיסי הכניסה אינם כלולים במחיר הטיול.
  • את הכרטיסים ניתן לרכוש בכניסה לגנים. התורים במקום אינם ארוכים ואין צורך לרכוש מראש באינטרנט.
  • מחירי הכרטיסים ושעות הפתיחה עשויים להשתנות ולכן מומלץ לפני הביקור לבקר באתר הרשמי של הגנים.
  • ילדים וצעירים: כדי לקבל הנחה יש להציג תעודה מזהה.
וילה מבוגר צעירים ילדים
€10
חינם (0-18)
€12
€2 (18-25) + אזרחות אירופאית
חינם (0-17) אזרחות אירופאית
€7
€3 (6-18)
חינם (0-5)
פסלים רומיים סביב בריכה בוילה אדריאנה

וילה אדריאנה

וילה אדריאנה (Villa Adriana) היא אחד האתרים הארכיאולוגים השמורים והפופולריים ביותר באזור רומא. היא נמצאת במרחק של כ-7 ק”מ ממרכז העיר טיבולי ומוכרזת כאתר מורשת עולמית מטעם אונסקו החל משנת 1999. הוילה נבנתה ע”י הקיסר הרומאי אדריאנוס בין השנים 118-138 לספירה כבית נופש הרחק מן הההמולה של רומא. האתר נמצא באיזור פסטורלי וכולל שרידים של מבני מגורים, מרחצאות, מקדשים, אורוות, תיאטרון, גנים, פסלים, מזרקות וגם ארמון הקיסר.

  • הוילה פתוחה בכל ימות השבוע בין השעות 9:00-17:30.
מזרקת הדרקונים בוילה ד'סטה

גני המזרקות וילה ד’סטה

בוילה ד’סטה (Villa d’Este) נמצאים גני מזרקות מהיפים בעולם. היא נבנתה במאה ה-16 בסגנון בארוק ע”י הקרדינל איפוליטו ד’סטה (Ippolito II d’Este) שהגיע ממשפחה מיוחסת ועמידה והיה חובב אומנות ופטרון של אומנים רבים בני התקופה. הוילה הייתה מפעל חיים עבורו ובה השקיע למעלה מ-20 שנות עבודה.

לאחר מותו המשיכו יורשיו במשך דורות רבים לפתח את הגנים והמזרקות. אפילו הפסל הנודע ג’יאלורנזו ברניני, שתכנן מזרקות וכיכרות מפורסמות רבות ברומא, לרבות כיכר הוותיקן, היה מעורב בעבודה על המזרקות. לאחר מלחמת העולם ה-1 עברה הווילה לידי ממשלת איטליה ומאז המתחם עבר עבודות שיקום רבות.

במתחם תוכלו לטייל להנאתכם בארמון ובגנים המקיפים אותו, ולהתרשם מ-500 מזרקות מרהיבות. גם אתר זה מוכרז ע”י אונסקו לאתר מורשת עולמית.

המזרקה הגדולה והמרשימה ביותר במתחם היא המזרקה של נפטון שיורה שני זרנוקים של מים לגובה של 14 מטר, הישג מרשים אם לוקחים בחשבון שנעשה שימוש בטכניקות הנדסיות מהמאה ה-16.

מזרקה נוספת שהתפרסמה בכל העולם ועל הרקע שלה צולמו סצנות מסרטים רבים היא מזרקת מאה המזרקות (The one hundred fountains). זוהי שדרה ארוכה ואנכית ממנה זורמים מים ממאה מזרקות הניצבות בשלושה מפלסים.

  • האתר פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 8:30-18:30 מלבד יום שני בו האתר פתוח בין 14:00-18:30.
  • מידע נוסף ניתן למצוא באתר הרשמי של וילה דסטה.
המפל הגדול בוילה גרגוריאנה

וילה גרגוריאנה

וילה גרגוריאנה (Villa Gregoriana) היא שמורת טבע מרהיבה הנמצאת בסמוך לטיבולי, וביקור כאן מומלץ למי שמעוניין לשלב ממסלול הליכה בטבע האורך בין שעה לשעתיים (תלוי בקצב ההליכה שלכם). לשמורה יש שתי כניסות והמסלול מוביל מכניסה אחת אל השניה כך שאין צורך בהדרכה. השביל עובר בתוך יער פראי ותוכלו למצוא בדרך ברזיות עם מי שתיה, שירותים וספסלים למנוחה. הפארק נוסד בשנת 1834 ע”י האפיפיור גרגורי ה-16 והיה אתר טיולים פופולארי של בני אצולה ואומנים איטלקיים. ויש גם הטוענים כי המפלים בשמורה סיפקו את ההשראה להקמת גני המזרקות בוילה ד’סטה.

בתוך שטח הפארק יש כמה אצרטקציות שניתן לראות במהלך הטיול:

1. המפל הגדול (Grand waterfall) – המפל בגובה 120 מטר נוצר באופן מלאכותי לאחר שהסיטו את זרימת נהר ה Aniene בגלל הצפה גדולה שהייתה בטיבולי בשנת 1820.

2. מערת נפטון (Neptune Cave) ומערת הסירנות (Sirens Cave). שתי המערות נוצרו כתוצאה משחיקת האבן ע”י מי הנהר לפני שהוסט מסלולו, וניתן לבקר בהם.

3. הגשר הגרגוריאני (Ponte Gregoriano) – בקרבת הווילה יש גשר אבן עתיק אשר מחבר בין הפארק ובין העיירה טיבולי. הגשר נבנה בשנת 1834 ע”י האפיפיור גרגורי ה-16 כדי לאפשר גישה לשטח הווילה. בסוף מלחמת העולם ה-2 הגשר פוצץ ע”י הנאצים בעת נסיגתם, ושוקם מיד לאחר תום המלחמה. הגשר מספק תצפית פנורמית נהדרת על המפלים של ווילה גרגוריאנה ועל האקרופוליס.

  • יש להגיע עם נעלי הליכה.
  • המסלול מומלץ לכל המשפחה אך חלקים ממנו עשויים להיות מאתגרים למי שאינו מורגל בהליכה.
  • האתר פתוח בכל ימות השבוע משעה 10 בבוקר ועד השקיעה.
מרומא-לטיבולי
טיבולי בנויה על רכס באזור ירוק ופסטורלי

ביקור במרכז ההיסטורי של טיבולי

העיירה טיבולי נמצאת כ-30 ק”מ מזרחית לרומא באזור ירוק ופסטורלי. היא בנויה על רכס המשקיף על עמק בו זורם נהר ה-Aniene. היא בעלת היסטוריה עשירה ונבנתה על שרידי העיירה הרומאית TIBUR. שרידים שנמצאו בה מצביעים על התיישבות במקום כבר במאה ה-13 לפני הספירה, למעלה מאלף שנים לפני היישוב הרומאי. מקור השם טיבולי מגיע מהשם טיבור, אשר במשך השנים התגלגל לטיבורי ולטיבולי. בתקופת האימפריה הרומאית האזור היה פופולארי מאד עבור עשירי רומא בזכות הנוף המרשים ומזג האוויר הנעים ששורר בו. מיטב אדריכלי התקופה בנו בו וילות מפוארות ואתרי פולחן, שבהם ניתן לבקר. כיום טיבולי היא עיירה קטנה בעלת כ-50 אלף תושבים ומתפרנסת בעיקר מתיירות וחקלאות. בגבעות מסביב לעיירה גדלים מזה אלפי שנים כרמים של גפנים ועצי זית.

טיבולי מפורסמת בעיקר בזכות שתי פנינות החן וילה ד’סטה ווילה אדריאנה, אך כדאי גם לבקר באתרים מעניינים רבים שבהם נעבור בסיור:

מרומא-לטיבולי
המקדש העגול לאלה וסטה באקרופוליס

האקרופוליס של טיבולי

פירוש המילה אקרופוליס ביוונית הוא ‘העיר העליונה’, ומשתמשים במונח כדי לתאר גבעה מבוצרת עליה יש מבנים בעלי חשיבות. האקרופוליס של טיבולי (Acropolis of Tivoli) בנוי על צוק מוגבה בשולי העיר ועליו נמצאים שרידים של שני מקדשים רומאיים עתיקים. המקדש המרובע (Temple of Sibilla) נבנה במאה ה-2 לפני הספירה לכבוד האלה סיבילה. המקדש העגול (Temple of Vesta) הוא אחד מהסמלים של טיבולי ומוקדש לאלה וסטה. בנייתו מיוחסת למאה ה-1 לפני הספירה. מומלץ לבקר כאן, גם כדי לראות את המקדשים וגם בשביל התצפית הפנורמית הנהדרת על הגשר הגרגוריאני ועל וילה גרגוריאנה. המתחם פתוח והכניסה אינה כרוכה בתשלום.

בסמוך למתחם נמצאת אחת מהמסעדות המפורסמות בטיבולי (ristorante sibilla) שמשקיפה על שני המקדשים ועל נהר ה-Aniene. המסעדה פועלת משנת 1720 ואירחה בעבר ידוענים רבים. אם אתם מעוניינים לעצור כאן לארוחת הצהרים כדאי להזמין מקום מראש.

פרסקאות (ציורי קיר) בדואומו של טיבולי

הדואומו של טיבולי

ברחבי טיבולי תוכלו למצוא מספר כנסיות, כאשר החשובה שבהם היא הדואומו של טיבולי (Duomo di Tivoli) המוקדשת ללורנס הקדוש (Saint Lawrence). זוהי כנסיה עתיקה מאד שעל פי האגדה נבנתה בשנת 313 ע”י הקיסר קונסטנטין, מיד לאחר שחתם במילאן על צו שהעניק לנצרות מעמד רשמי קבוע באימפריה הרומאית. במהלך השנים נבנתה הכנסיה מחדש מספר פעמים. במאה ה-12 היא נבנתה בסגנון רומאנסק, ושריד לתקופה זאת הוא מגדל הפעמונים המרשים בגובה 45 מטר. המבנה הנוכחי נבנה בסגנון בארוק בין השנים 1634-1652. כדאי להיכנס לתוך הקתדרלה המפוארת ולראות את הקפלות המעוטרות בציורי קיר מרהיבים בסגנון רנסאנס. בפנים גם מוצגות יצירות אומנות רבות, חלקן בעלות ערך אומנותי והיסטורי רב כמו פסל עץ מהמאה ה-13 של קבוצת מאמינים המורידה את ישו מהצלב לאחר מותו (Trittico del Salvatore), וציור מהמאה ה-12 שתלוי באחת הקפלות מעל המזבח.

מרומא-לטיבולי
קשת המייסדים בכיכר גריבלדי

כיכר גריבלדי: מרכז העיירה

פיאצה גריבלדי (Piazza Garibaldi) היא אחת הכיכרות המרכזיות בטיבולי. היא נמצאת בלב המרכז ההיסטורי ונקראת על שמו של גיוזפה גריבלדי (Giuseppe Garibaldi), גנרל בצבא האיטלקי וגיבור לאומי שנלחם למען איחוד הממלכות והקמת איטליה. במרכזה ניצבת קשת גדולה של האמן Pomodoro המנציחה את אבותיה של איטליה המאוחדת ונקראת קשת המייסדים (Arch of the Founding Fathers).

במרחק הליכה קצר תבקרו בכמה מהאתרים החשובים בטיבולי:

Rocca Pia – מצודה מהמאה ה-15.

Bleso Amphitheatre – שרידים של אמפי-תאטרון רומאי בעל 2,000 מקומות ישיבה מהמאה השניה.

Church of Saint Mary Major – זוהי כנסיה הבנויה בסגנון גותי ונחשבת לכנסיה היפה ביותר בטיבולי ושניה בחשיבותה רק לדואומו של העיר. היא מפוארת מאד גם מבפנים ומוצגות בה יצירות אומנות רבות.
בה גם קבור יקיר העיר איפוליטו ד’סטה – קרדינל ומושל העיר שעל שמו קרויים גני המזרקות המפורסמים.

מרומא-לטיבולי
מצודת רוקה פיה שימשה כבית סוהר עד שנת 1960

רוקה פיה : מצודה מהמאה ה-15

רוקה פיה (Rocca Pia) היא מצודה עתיקה שנבנתה בשנת 1461 ע”י האפיפיור פיוס ה-II כדי להציב כוחות שיגנו על העיר וישליטו בה סדר. היא נמצאת בלב העיר העתיקה ומוקפת חומה וארבעה מגדלי שמירה שהגבוה שבהם מגיע לגובה 35 מטרים. לאחר כיבוש טיבולי ע”י נפוליאון בשנת 1798, המצודה הוסבה לשמש כבית סוהר עד לשנת 1960. כיום היא סגורה לקהל ומחפשת את ייעודה. המצודה מאד שמורה וכדאי לעבור ולהתרשם ממנה בעת טיול רגלי במרכז העיר.

שרידי אמפיתיאטרון במקדש של הרקולס ויקטור

המקדש של הרקולס ויקטור

המקדש של הרקולס ויקטור (Sanctuary of Hercules Victor) הוא אתר ארכיולוגי עצום מימדים שגודלו כ-3000 מ”ר. הוא נפתח בשנים האחרונות בפאתי טיבולי לאחר עבודות שיקום שארכו שנים רבות. המתחם נבנה במאה ה-2 לפנה”ס כדי לעבוד את האל הרקולס (ויקטור מלשון Victory) וכולל שלושה חלקים: מקדש, תאטרון, ורחבה גדולה ששימשה לפולחן.

ומלבד פולחן שימש המתחם גם כאיזור מסחר מרכזי. העיר טיבולי ניצבה בעבר בציר דרכים מרכזי שהוביל לרומא וממנה וקיימים שרידים רבים של אזורי מסחר מקורים.

מבנה נטוש של מפעל נייר שעמד במתחם זה לפני שנים רבות הוסב לשמש כמוזיאון ובו יש ממצאים ארכיולוגים שנמצאו במקום כמו פסלים וכלי אבן.

6 מטעמים המפורסמים לטיבולי שכדאי לטעום

מטיבולי לרומא

Pangiallo

עוגה שאופים לכבוד חג המולד עם דבש, פירות יבשים, צימוקים, שוקולד וקליפות תפוזים.

מטיבולי לרומא

Pizza Cresciuta

עוגה מתוקה שאופים בחג הפסחא ועל פי המסורת אוכלים לארוחת הבוקר עם נקניק סלמי.

מטיבולי לרומא

Scafata

מרק מקומי העשוי מרכיבים כמו אפונים ירוקים, פול, ארטישוק, תפוחי אדמה, בצל ושום.

מטיבולי לרומא

Terre Tiburtine

שמן זית בעל צבע זהוב וטעם ייחודי הגדל ומיוצר בטיבולי מימי האימפריה הרומאית.

מרומא לטיבולי

Pizzutello

ענבים איכותיים בעלי צורה אובלית ייחודית הגדלים באזור טיבולי בשני זנים – ירוקים וסגולים.

מטיבולי לרומא

Fario Trout

זן זה של דג הטרוטה נחשב לדג האיכותי ביותר שחי בנהר ה- Aniene הזורם בטיבולי.

וידאו: וילה אדריאנה (7:16 דק’)

וידאו: אתרים בולטים בטיבולי (5:03 דק’)

וידאו: פארק וילה גרגוריאנה (3:54 דק’)

וידאו: גני המזרקות וילה ד’סטה (4:44 דק’)

הצעות נוספות ברומא