להכיר וללמוד על מיטב האתרים של העיר הניצחית

סיור רומא היהודית

€45 למשתתף

משך הטיול

3 שעות

סוג הטיול

סיור הליכה

גודל הקבוצה

עד 10 משתתפים

שפות

עברית

בית-הכנסת-הגדול-ברומא
בית הכנסת בגטו הוא הגדול מבין 13 בתי כנסת ברומא

בסיור זה נעקוב אחר סיפורה של אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר בעולם שלה היסטוריה של למעלה מאלפיים שנה. נבקר באתרים שונים בעיר, נשמע סיפורים ונלמד עובדות על חיי היהודים ברומא.

הסיור מועבר על ידי מדריך ישראלי מורשה. 

הגטו-היהודי-ברומא
הגטו היהודי הוקם בשנת 1555 ונהרס בשנת 1870

הגטו היהודי ברומא

סיור רומא היהודית יתחיל בסמטאות הצרות והציוריות של הגטו היהודי ברומא. את הגטו הקים בשנת 1555 האפיפיור פאולוס הרביעי כאמצעי ענישה עבור אוכלוסיית היהודים אשר סירבה להכיר במשיחיותו של ישו. באותה תקופה האמינו הנוצרים כי אסור להשמיד את היהודים, אך עליהם לשמש כעדות חיה להשלכות הנלוות לסרוב קבלת הנצרות. הגטו הוקם באזור שסבל מהצפות חוזרות ונישנות של נהר הטיבר, ונחשב לעלוב ביותר ברומא. כל יהודי העיר רוכזו באיזור זה, והורשו לצאת מהמתחם רק בשעות מסויימות של היום. מלבד הגבלות בתנועה הוטלו על היהודים גם הגבלות רבות בעיסוק. הגטו ושאר האיסורים בוטלו רק בשנת 1870, כאשר איטליה אוחדה, וכל מבני הגטו נהרסו.

הגטו-היהודי-ברומא
הצבים הוספו למזרקה ע"י ברניני, אחד האומנים החשובים בהיסטוריה של רומא

מזרקת הצבים בגטו היהודי ברומא

נבקר גם במזרקת הצבים המפורסמת, שנבנתה מספר שנים לאחר הקמת הגטו כדי לספק מי שתייה לאזור. הצבים הוספו למזרקה בשלב מאוחר במהלך עבודות שיפוץ שנערכו ע”י האמן הנודע ברניני, שעיצב מזרקות רבות בעיר. אנו נשמע את סיפורה הייחודי של המזרקה.

בית-הכנסת-הגדול-ברומא
הכיפה של בית הכנסת הגדול היא הכיפה המרובעת היחידה ברומא

בית הכנסת הגדול ברומא

אנו נכנס לסיור בבית הכנסת הגדול של רומא, שנבנה בשנת 1905 על הריסות הגטו היהודי. בית כנסת זה נחשב לגדול ביותר בעולם ובעל ארכיטקטורה ייחודית. כמו כן נבקר במוזיאון היהודי המרשים שהוקם תחתיו, העוקב אחר נקודות חשובות בסיפורם של יהודי העיר לאורך אלפיים השנים האחרונות.

5 עובדות על בית הכנסת הגדול ברומא

  • בשנת 1870 ביטל המלך עימנואל השני את הגזירות שהוטלו על היהודים וכל מבני הגטו נהרסו, לרבות מתחם אשר ריכז חמישה בתי כנסת שהועתקו מרחבי העיר, בעקבות הוראה שקבלו היהודים לעבור ולהתגורר בגטו. על הריסות המתחם נבנה בית כנסת חדש ומפואר בין השנים 1901-1904 במימון תרומות שנאספו בקרב הקהילה.

  • בית הכנסת תוכנן ע”י האדריכלים וינצ’נזו קוסטה ואוזווולדו ארמאני בסגנון ייחודי המשלב השפעות רומאיות, יווניות, ואשורו-בבליות, הגורמות למבנה לבלוט אפילו בעיר כמו רומא, בעלת שפע במבנים ארכיטקטוניים מרשימים. הכיפה של בית הכנסת היא הכיפה המרובעת היחידה בעיר, וניתנת לזיהוי בקלות ממרחק רב.

  • ב 9 באוקטובר 1982 אירע פיגוע בכניסה לבית הכנסת ע”י אש”ף. חוליה של שלושה מחבלים השליכה 3 רימונים ופתחה בירי מתתי מקלע לעבר המתפללים שיצאו מבית הכנסת בתום תפילה של חג הסוכות. כתוצאה נהרג פעוט בן שנתיים ועוד 40 נפצעו. אחד מחברי החולייה, אל זומר, נתפס ביוון אך לא הוסגר לאיטליה כדי לרצות עונש שהוטל עליו בהעדרו, ובמקום זאת הוגלה ללוב. שני חברי החוליה האחרים לא נתפסו. מאז הפיגוע, בית הכסנת הגדול נשמר באופן קבוע על ידי סיורים של הקרביניירי (המשטרה הצבאית של איטליה) ובכניסה אליו מוצב שוטר. בניגוד למוזיאונים רבים, הכניסה למוזיאון היהודי אינה חופשית, והמבקרים מחוייבים לעבור בדיקה ביטחונית.

  • האפיפיור ביקר בבית הכנסת הגדול ברומא שלוש פעמים. בפעם הראשונה היה זה יוחנן פאולוס השני, שביקר בבית הכנסת בשנת 1986 והתפלל יחד עם הרב הראשי דאז של רומא. בפעם השנייה בשנת 2010 היה זה האפיפיור בנדיקטוס ה 16 בביקור הנחשב לשנוי במחלקת, ממש לפני שהכריז על האפיפיור שכיהן בתקופת השואה כקדוש, למרות שתיקתו במהלך שנים אלו. בפעם השלישית בשנת 2016 היה זה האפיפיור פרנסיס, אשר הכריז בנאומו כי היהודים הם האחים הבכורים של הנוצרים.

  • בית כנסת זה הוא הגדול מבין 13 בתי הכנסת ברחבי רומא, ומשמש גם כמרכז קהילתי ליהודי רומא. גם משרדיו של הרב הראשי של רומא נמצאים במתחם.

הגטו-היהודי-ברומא
רובע טרסטברה נחשב לאחד היפים ברומא לטיול רגלי

רובע טרסטוורה

לאחר הביקור בגטו, אנו נחצה גשר רגלי מעל נהר הטיבר לעבר האי “טיברינה”, ומשם נמשיך לשכונת טרסטוורה השוכנת לצידו השני של הנהר, שכונה שבה יהודי העיר חיו לאורך מאות שנים. נטייל בסמטאות רובע “טרסטברה” הנחשבות לסמטאות הציוריות ביותר בעיר ונגיע לכנסיית “סנטה מריה אין טרסטוורה”, אחת הכנסיות העתיקות ברומא.

בית-הכנסת-הגדול-ברומא
בכיכר קמפו די פיורי התקיים בשנת 1553 אירוע שריפת ספרי התלמוד

השוק בקמפו דה פיורי

אנו נחצה שוב את נהר הטיבר על גשר סיסטו העתיק, ונסיים את הסיור בכיכר קמפו דה פיורי (שדה הפרחים).
מידי בוקר מתקיים בכיכר מלאת חיים זאת שוק פירות וירקות, ובערבים הופכת הכיכר מרובת המסעדות לאתר תיירותי פופולרי, ואתר בילוי לתושבי רומא.

אך לכיכר נעימה ושלווה זאת יש עבר אפל וקודר. במאה ה 16 שימשה הכיכר את האינקוויזיציה לצורך ביצוע הוצאות להורג. במרכזה של הכיכר ניצב כיום פסל גדול של המדען האיטלקי ג’ורדנו ברונו, שהוצא להורג בשנת 1600, משום שהציג תיאוריה בתחום האסטרונומיה שסתרה את אמונת הכנסיה. מסופר כי האינקויזיציה גילתה רחמים כלפי ברונו, וקשרה שקית אבק שריפה לצווארו בעלותו על המוקד, כדי לקצר את ייסוריו.

בהקשר היהודי, בכיכר התקיים בשנת 1553 אירוע שריפת ספרי התלמוד. באותה השנה קבעה ועדה שמינה האפיפיור, כי בתלמוד יש דברי הסתה כנגד הנוצרים. כתוצאה נאספו בהוראת האפיפיור כל ספרי התלמוד באיטליה, נערמו במרכזה של הכיכר, ונשרפו ביום הראשון של ראש השנה היהודי. כדי להנציח את האירוע ניצב כיום בכיכר לוח ברזל ועליו כיתוב בעברית.

הצעות נוספות ברומא